05 July 2010

Tujuan hidupku..



Saat jam didinding kurasakan semakin pantas berputar..
Saat kesibukan hidup semakin menghimpit diri..
Saat bebanan hidupku semakin berat kupikul..
Saat aku mula sedar..umurku sudahpun mencecah pertengahan dua puluhan!!
Cepatnya masa berlalu..

Seringkali hati ini terdetik..

Apa perananku dalam dunia ini?
Sudahkah selesaikah tanggungjawabku sbgai seorang anak?
Sudahkah selesaikah tanggungjawabku sbgai seorang suami?
Sudahkah selesaikah tanggungjawabku sbgai seorang pekerja?
Sudahkah selesaikah tanggungjawabku sbgai seorang Muslim?

Perasaan takut mula menguasai diri tatkala aku mula sedar...
jawapan kepada persoalanku td tidak mungkin aku jawap dgn sempurna..
aku masih lg terangkak2 dalam semua hal..tercari2 jalan kebenaran..oh..sukarnya kurasakan..

" Tidak Aku ciptakan Jin & Manusia kecuali utk beribadat kepadaKu"

Ternyata tujuan penghidupanku ini hanyalah mengabdikan diri pada Nya..
Berusaha utk mendapatkan syurganya..
Menjalankan perintah Nya tanpa mengeluh penat..
Menjauhi larangan Nya tanpa prejudis..
dan menjalankan tanggungjawapku sbgai seorang anak, suami, pekerja dan sbgai seorang muslim dgn sesempurna mungkin..
sblm soalan2 yg terdetik dihatiku tadi nanti dipersoalkan pula oleh Nya di Akhirat kelak..

Teringat aku sebuah hadis Nabi (s.a.w) :

Ingatlah 5 Perkara sblm dtg 5 Perkara:

1) Sihat sblm datangnya Sakit
2) Muda sblm datngnya Tua
3) Kaya sblm datangnya Miskin
4) Lapang sblm datangnya Sempit
5) Hidup sblm datangnya Mati

"Ya Allah janganlah kau pesongkan aku dari tujuan hidupku..amin"

peace =)

No comments: