31 October 2013

Viral Pneumonia

Assalamualaikum wbt,

Lama rasanya tak menulis dalam blog ni. Ye memang lama. Last post yang dipublish April 2012.

Banyak benda yang jadi sepanjang masa tu. Terasa rugi pula kalau tak dicatatkan.

Seperti biasa, tak ada update tentang diri ini. Yang paling disibukkan tentulah dengan anak-anak yang berdua ni. 

Oh ya. Dalam blog ni belum pernah pula rasanya  saya menulis tentang anak yang kedua ; Mahirah Aliya. Lahir pada 8 Julai 2012 dengan berat 3.65 kg secara normal. Alhamdulillah. 

Apa yang mahu dicoretkan di sini ialah mengenai si adik ni. Aliya yang pernah admitted sebanyak dua kali sebelum ini disebabkan bronchitis sekali lagi dimasukkan ke dalam ward pada minggu lepas. Kali ini disebabkan pneumonia. Dalam bahasa pasarnya disebut paru-paru berair.


Beberapa tanda yang kami dapati pada Aliya 2-3 hari sebelum berjumpa doktor. Dia demam panas 38'C, muntah-muntah yang berkahak, cirit-birit, kurang minum susu, batuk, selesema dan semput atau mengah.

Hari pertama demam masih lagi si adik dirawat di rumah dengan harapan dan jangkaan hanya demam biasa. Hari kedua dan ketiga tanda-tanda di atas mula muncul satu persatu membuatkan saya dan isteri bimbang dan terus membawanya berjumpa doktor. 

Doktor Angelina (Paeditrician Sdmc) mengesahkan Aliya menghidap pneumonia dan terpaksa menahannya di ward. Memang terasa agak ralat selepas mendapat tahu sebab mengambil tindakan yang lambat membawanya ke hospital. Mujurlah tiada apa-apa yang buruk berlaku. Ia menjadi peringatan kepada diri sendiri untuk bertindak lebih pantas di masa hadapan.

Sepanjang di ward, Aliya diberikan ubat nebulizer (ventolin) 3 jam sekali serta dua antibiotik Ceftriazone dan Azythromycin. Selain ubat demam untuk menurunkan suhu badan. Tidak seperti sebelumnya, kali ini Aliya lebih bekerjasama setiap kali diberikan ubat. Si kakak pun turut sama "membantu".


Aliya dirawat selama dua hari di hospital. Dapatlah kami sekeluarga bercuti bersama-sama. Mungkin ada hikmahnya kejadian ini. Masa yang ada dapatlah dihabiskan bersama-sama dalam bilik yang bersaiz kecil itu. 

Aliya dibenarkan pulang pada hari ketiga dan perlu kembali untuk follow up pada minggu hadapan. Diharapkan agar anak abi ni sihat dan membesar serta dikurniakan kesihatan yang baik. Amin

No comments: